Hvordan påvirker tidligere snesmeltning blomstringen i Grønland? Hvad betyder ændret snedække for moskusokser i Nordøstgrønland? Og hvordan reagerer fotosyntesen på stigende temperaturer i Arktis?
Projektet Virtuel rejse i Arktiske økosystemer – dyk ned i klimaforandringerne giver gymnasieelever adgang til unikke data og film fra feltarbejde i Grønland. Via en online læringsplatform kan eleverne udforske naturen i Arktis, arbejde med aktuelle tidsserier fra Greenland Ecosystem Monitoring og sammenligne egne lokale målinger med forskning fra den absolutte frontlinje.
Materialet er udviklet til biologi, naturgeografi og NV, og omfatter e-bøger, opgaver, øvelser og virtuelle rejser. Det findes på både dansk og grønlandsk og er gratis tilgængeligt for alle gymnasiale uddannelser i Rigsfællesskabet.
Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og udviklet i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Grønlands Naturinstitut og Frederiksborg Gymnasium & HF.
Tag klassen med på en virtuel rejse til Arktis!
Materialet består af e-bøger og StoryMaps, som er en visuel og lettilgængelig kombination af tekst, grafer, videoer, 3D model over lokaliteterne, GIS-øvelser – samt tilhørende opgaver og datasæt indsamlet i Kobbefjord eller Zackenberg i Grønland.