Link til online materialet: Virtuel rejse i arktiske økosystemer (dansk) eller den grønlanske version
Praktisk feltbog - undersøgelser i felten DK
Pinngortitami misissuinerit GL
Læs mere på denne Info-side
Hvilken effekt har den globale opvarmning på fotosyntesen i Arktis? Hvad betyder tidligere snesmeltning for blomster og bier på Grønland? Hvordan reagerer moskusokser på mere eller mindre sne i NØ Grønland? Svarene findes i data og information tilgængeligt online og med disse kan nye, virtuelle læringsplatforme om klimaændringer i Arktis være et vigtigt bidrag til undervisningen på ungdomsuddannelserne.
Det 4-årige projekt har som mål at lave en online læringsplatform, hvor elever virtuelt kan bevæge sig rundt i naturen i Grønland, finde data og se film fra felten. Eleverne kan også lave deres egne undersøgelser lokalt og sammenholde resultaterne med eksisterende data fra Greenland Ecosystem Monitoring (GEM) programmet. GEM har i over 25 år har overvåget effekter af klimaforandringer på økosystemerne i Grønland, og er dermed en unik kilde til viden og læring. GEM og de indsamlede data er oplagte som baggrund for den mest tidssvarende gymnasiale undervisning om klimaforandringers påvirkning af naturen i Arktis.
Nu bliver det muligt for elever at foretage virtuelle rejser til Arktis og dykke ned i aktuelle kvantitative data fra klima og økosystem-overvågningen i Grønland.
Materialet skal understøtte brug af data fra den aktive forskningsfront i undervisningen – dette gøres via direkte adgang til lange tidsserier som er under stadig indsamling. De konkrete undervisningsforløb vil blive udarbejdet med tilhørende lærervejledninger, og dermed højne det naturvidenskabelige vidensniveau hos såvel elever som lærere. Undervisningsmaterialet er udviklet både på dansk og grønlandsk, og vil kunne anvendes på de gymnasiale uddannelser i hele Rigsfællesskabet.
Projektet har udarbejdet undervisningsressourcer til biologi-, og naturgeografiundervisningen, samt inden for NV, med forskellige e-bøger, data og øvelsesmaterialer med opgaver og virtuelle rejser til frontlinjen af klimaforskningen.
Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og udarbejdes i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Grønlands Naturinstitut og Frederiksborg Gymnasium og HF.
Kontakt: g-e-m@au.dk